Parteneriate NATO

Consiliul NATO-Rusia

Relația NATO-Rusia a debutat formal în 1991, odată cu sesiunea inaugurală a Consiliului Cooperării Nord-Atlantice (ulterior denumit Consiliul Parteneriatului Euro-Atlantic).
Pentru a sublinia hotărârea de a imprima parteneriatului NATO-Rusia un nou ritm şi o nouă substanță, pe 27 mai 1997  a fost încheiat la Paris “Actul Fondator privind relațiile, cooperarea și securitatea reciproce”, care a oferit o nouă bază politică pentru dezvoltarea relațiilor NATO-Rusia.  Actul Fondator prevede respectarea de către NATO și Rusia a unui set de principii fundamentale ale dreptului internațional, precum respectarea suveranității și integrității teritoriale a tuturor statelor, nerecurgerea la forță și la amenințarea cu forța, rezolvarea tuturor diferendelor prin mijloace pașnice
Consiliul Permanent Comun, forumul de consultare se cooperare creat în 1997 prin Actul Fondator, a fost înlocuit de către Consiliul NATO-Rusia (NRC), creat la 28 mai 2002 prin Declarația de la Roma a șefilor de stat și de guvern ai membrilor NATO și Rusiei. NRC a adus împreună statele aliate și Rusia ca parteneri egali în acest for de dialog, cooperare și dezvoltare a relației dintre NATO și Rusia.       
Declarația de la Roma precizează că NRC "va lucra pe baza unui dialog politic continuu între membrii săi, pe subiecte de securitate, pentru a identifica din timp probleme emergente, a determina abordările comune şi întreprinderea de acțiuni comune optime, după caz". După aceea au fost realizate consultări politice constructive pe subiecte ca Afganistan, Balcani, Darfur, Irak sau regiunea Orientului Mijlociu Extins.
Ca urmare a intervenției militare ruse în Georgia (august 2008), NATO a luat decizia suspendării dialogului și cooperării sub egida Consiliului NATO-Rusia. Reluarea progresivă a acestora (”treptată și măsurată”) a fost decisă de miniștrii de externe NATO în decembrie 2008, iar în martie 2009, tot ei au hotărât reluarea reuniunilor formale ale NRC, precum și a   cooperării practice aliate cu Rusia.
Astfel, la 27 iunie 2009 s-a desfășurat în Corfu o reuniune a Consiliului NATO-Rusia la nivelul miniștrilor de externe. Aceștia au decis reluarea cooperării militare NATO-Rusia în paralel cu reforma structurilor de cooperare de sub egida Consiliului NATO-Rusia, în vederea eficientizării activității lor. Miniștrii au identificat interese comune de securitate, precum stabilizarea Afganistanului, controlul armamentelor, neproliferarea armelor de distrugere în masă și a mijloacelor lor de transport la țintă, gestionarea situațiilor de urgență, combaterea terorismului, a traficului de narcotice și a pirateriei.
În urma actelor de agresiune ale Rusiei la adresa Ucrainei, miniștrii de externe aliați au decis, la 1 aprilie 2014, suspendarea întregii cooperări practice, civile și militare, dintre NATO și Rusia, în cadrul NRC, sub egida Consiliului de Parteneriat Euro-Atlantic (EAPC) și a Parteneriatului pentru Pace (PfP). Dialogul politic se poate realiza doar la nivel ambasadorial şi superior acestuia, în funcție de necesități. Orice decizie de reluare a cooperării este fundamentată pe respectarea unor condiții.  
Șefii de stat și de guvern aliați au reconfirmat această decizie la Summit-ul NATO din Țara Galilor, din 3-4 septembrie 2014, respectiv la cel de la Varșovia, din 8-9 iulie 2016. De asemenea, la Summit-ul de la Varșovia, liderii aliați au decis ca, în paralel cu întărirea posturii de descurajare și apărare, NATO să manifeste deschidere față de un dialog periodic, focalizat și consistent, cu o Rusie dispusă să se angajeze într-un astfel de dialog pe bază de reciprocitate în cadrul Consiliului NATO-Rusia. Scopul este evitarea neînțelegerilor, interpretărilor greșite și a escaladării neintenționate, precum și creșterea transparenței și a predictibilității. Acest dialog se derulează prin reuniuni periodice ale NRC, la nivel de ambasadori.
Din momentul suspendării cooperării practice aliate cu Rusia, Consiliul NATO-Rusia s-a reunit de 7 ori (ultima oară la 31 mai 2018) și a abordat  teme precum situația de securitate din Ucraina, transparența militară și reducerea riscurilor, Afganistan. De asemenea, continuă - cu titlu ocazional – dialogul militar la nivel strategic, liniile militare de comunicare NATO-Rusia fiind pregătite să contribuie la de-escaladarea unor situații potențial periculoase. NATO își menține poziția unită în ce privește Rusia, pe linia dialogului politic de substanță și la nivel ridicat (ambasadorial sau superior acestuia), în paralel cu consolidarea măsurilor aliate de apărare și descurajare.

Pentru informații suplimentare pe acest subiect, vă invităm să accesați și paginile de Internet următoare:
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50091.htm (în limba engleză)
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50090.htm?selectedLocale=en   (în limba engleză)
https://www.nato.int/cps/en/natohq/115204.htm (în limba engleză)

Actualizat: iunie 2018

 

 

 

 

 

In prim plan

Numirea domnului Mircea Geoană ca Secretar General adjunct al NATO

17.07.2019

Ministerul Afacerilor Externe salută numirea domnului Mircea Geoană ca Secretar General adjunct al NATO. Decizia…

NATO Secretary General appoints Mircea Geoana as next Deputy Secretary General

17.07.2019

NATO Secretary General Jens Stoltenberg has decided to appoint Mircea Geoana from Romania as the next Deputy Secretary…

Cea de-a doua zi a Reuniunii miniştrilor apărării din statele membre NATO de la Bruxelles

27.06.2019

Miniştrii apărării din ţările aliate au avut joi, 27 iunie, în cea de-a doua zi a reuniunii, un schimb de opinii pe…